Etiketa, respekt, slušnost

V pátek 14. 11. 2025 proběhl v naší škole projektový půlden s názvem Respekt, slušnost, etiketa. V poslední době jsme často naráželi na to, že někteří žáci zapomínají na respekt k učitelům, starším i k sobě navzájem. Proč je důležité pozdravit, vnímat práva ostatních a chovat se tak, aby svými aktivitami nepřidávali práci druhým. To byly úvodní myšlenky při vzniku projektu. Témata se ale rozvinula do velké šíře především díky kreativitě učitelů i žáků v jednotlivých třídách a skupinách. Na prvním stupni totiž pracovali žáci ve třídě, ale na druhém si mohli předem vybrat skupinu podle zaměření a aktivit. Někteří vyráběli postery, jiní hráli scénky, hledali na internetu nebo trénovali dovednosti ve stolování. Pracovali s různými kartičkami, tvořili pravidla slušného chování. Nebylo cílem jen vysvětlit, co to je respekt a etiketa, ale také proč se máme chovat slušně k sobě navzájem. Převážná většina žáků dokázala svou práci velmi dobře odprezentovat při společném setkání v tělocvičně na závěr akce. Důležité je, aby naši žáci dokázali respekt, slušnost a etiketu využívat i v běžných dnech nejen ve škole, ale i mimo ni.

Zdeněk Ballnér

 

Doplnění:

Aktivity tříd na prvním stupni byly obdobné jako ve skupinách na druhém stupni, vždy přizpůsobené věku žáků.

Skupiny byly rozděleny následovně:

1. Scénky +/-

Žáci připravili a realizovali

scénky, jak určitá situace nemá vypadat a jak má být správně – ve škole a doma.

2. Etiketa       

Žáci se učili správnému chování

při stolování a pravidla pak shrnuli na posterech pro ostatní.

3. Příběh      

Žáci napsali a prezentovali

příběh o respektu a slušnosti, tentokrát i s prvky sci-fi.

4. Pravidla chování ve světě

Žáci hledali, jaká mají pravidla

slušného chování lidé v jiných zemích než v ČR s pomocí ICT.

5. Seznamka

Žáci hledali odpovědi na

otázky: Jakého kluka/muže/dívku/ženu bych chtěl(a)? Jak se mají chovat

k sobě táta a máma, aby jim to dlouho vydrželo?

6. Gentleman

Žáci hledali odpovědi na otázky:

Kdo to je gentleman? Jak se chová? Existuje ještě? Chtěl bych být takový? Zaměřili

se na historii a odkaz předešlých generací s využitím filmů a videí.

7. Fair play chování ve sportu

Žáci teoreticky i prakticky

formou scének řešili správné chování k soupeři, ke spoluhráčům,

k rozhodčímu, zodpovědnost a důsledky nefér hry. 

8. Reportáž

Žáci v rolích reportérů vytvořili otázky a pak hledali v celé škole odpovědi, které zpracovali do výstupů, např.: Jak se chovat, aby nás ostatní respektovali? Proč se nezdravíme? Proč jíme u stolu? Proč používáme vulgární slova? Proč někdo čůrá mimo WC mísu?

 

Kde nás najdete

Smetanovy sady 625, 769 01 Holešov

Telefon: 573 396 019

Mobil: 605 387 198

IČ: 63458799

IZO: 102 519 358

RED IZO: 600 118 509


© 2. Základní škola Holešov, 2025