Pravidla, pravidla a zase ta pravidla – školní řád je jich plný. Myslí se na naši bezpečnost a hladký průběh vzdělávání i chodu celé školy. Jsou to ale pravidla, která nám určil někdo jiný. Co když se chceme na jejich tvoření sami podílet? Pak máme možnost si nastavit další, pro nás neméně důležitá, pravidla v rámci třídy, aby nám v ní bylo dobře, abychom se vzájemně respektovali a učili v příjemné atmosféře. A když děti formulují, tak myslí. A co vymyslí samy, k tomu mají bližší vztah a snáze se tím i řídí. No schválně – budete porušovat pravidlo, které si sami vytvoříte? A tak jsme se zamýšleli nad tím, co je pro nás ve třídě podstatné. Už jsme třeťáci a víme, jak to chodí… Klid na práci? Bezpečí? Dobré vztahy se spolužáky? Každý z nás napsal na papír jedno pravidlo, které považuje za velmi důležité. Když jsme je potom společně pročítali, zjistili jsme, že se některá často opakují, a po týdnu společného soužití přibyla ještě další. Nakonec jsme postavili pevné základy naší spolupráce z devíti cihel. Dohodli jsme se také na systému „odměn“ za jejich porušování a zatím, ťukáme na dřevo, nám ty základy dobře drží. Snad vydrží po celý školní rok a zabydlí se v nás už napořád 🙂
Mgr. Monika Ministrová